Sunday, May 16, 2021

find your inspiration..


kita mempunyai inspiriasi yang berbeza dalam kehidupan, ada orang mengambil inpirasi dari tokoh-tokoh yang ternama, ada orang mengambil orang sekitarnya menjadi inspirasi dalam hidup mereka. Inspirasi ini adalah sesuatu yang strive hidup kamu untuk improve menjadi lebih baik, inspirasi ini adalah sesuatu yang ingin hidup kamu terjadi tidak kira dari segi mentality atau fizikal atau sesuatu yang mengubah dari cara kamu berfikir agar hidup kamu menjadi lebih baik.
Saya mengambil inspirasi saya dari tokoh terkenal yang berasal dari Australia, dia sorang penulis yang terkenal, malah dia juga seorang speaker kepada banyak event tidak kira ke sekolah-sekolah, gereja dan sebagainya, walaupun  dia seorang yang mempunyai kekurangan, dia tidak mempunyai tangan dan kaki, dia masih meneruskan perjuangannya. nama dia adalah nick vujicic. Semasa saya pertama kali menonton salah salu ceramahnya  saya begitu respect akannya. Kerana dia pernah berkata, bahwa kita semua mempunyai tangan dan kaki namun kita ini masih lagi tidak lagi pernah bersyukur, dan kita selalu mengeluh. lalu dia juga mendemonrasikan bagaimana jika dia makan, dan kadang dia terpaksa meminta bantuan dari orang walaupun dia merasa malu dan bagaimana dia harus bangkit berdiri tegak kerana dia selalu jatuh sebab tanpa tangan dan kaki mestilah kita akan salalu terjatuh dilantai, dan dia juga mengatakan, apabila kita jatuh, apa yang harus kita lakukan? Kita harus bangkit berdiri kerana kita harus bangkit tidak kira walau berapakali saya jatuh, namun saya tetap harus bangkit berdiri. Dan sebagaimana kuat pun kamu atau siapa pun kamu, kita harus meminta bantuan kerana kita perlu bantuan orang lain, kerana di dalam kehidupan ini tiada saya didalamnya melainkan kita.
Saya juga telah membeli keempat-empat keluaran buku nya iaitu judul limitless, life without limits, stand strong dan unstoppable. Salah satu favorite saya adalah buku limitless, sebenarnya limitless adalah buku yang saya pinjam daripada sepupu saya kerana dia telah membeli nya ketika dia masih di university, dia kata dia membelinya kerna ianya adalah random pick dan dia juga belum membacanya. Setelah saya membawa buku balik dan saya membacanya, saya agak tersentuh, sebab banyak dalam kandungannya memberi  saya wake up call. Dia pernah mengatakan bahawa ketika usia mudanya, dia pernah ingin terjun ke sungai santa monica untuk melakukan membunuh diri, kehidupan ini sebenarnya banyak ujian namun kita harus hang on in there kerana semuanya akan berlalu, tuhan akan menjanjian yang terbaik dalam hidup kita. Dan bayangkan saja jika dia terjun ke sungai santa monica pada ketika itu, dia mungkin tidak akan menulis kesemuaan buku ini dan bagaimana pula dengan perasaan ibubapanya,malah katanya jika dia terjun ke sungai pada ketika itu bagaimana dia akan menyentuh hidup kita dengan cerita-ceritanya.  
Semua buku- buku nick adalah berunsurkan Christian , oleh kerana saya juga saya seorang beragama Christian jadi buku ini adalah dekat di hati. Mungkin yang agama yang lain tidak kira sama atau tidak, kita ambil cerita dia sebagai mengingatkan detik dalam kehidupan kita bahawa kita harus banyak bersyukur, jangan mengeluh, jangan putus asa. Saya tahu mungkin kamu sekarang ni tengah struggle dalam kehidupan. Saya berharap kamu masih dapat bangkit berdiri dan kamu tetap terus melangkah depan kerana saya tahu setiap usaha kalian akan 

No comments:

Post a Comment